Ett nytt sätt att kalibrera
Till skillnad från traditionell rumskorrigering, som isolerat justerar högtalarnas utsignal, bygger ART på cross-channel signal processing. Det innebär att varje högtalare i systemet kan generera kontrollerade motvågor för att reducera rumsreflektioner och resonanser. Genom faslinjär filtrering och adaptiv signalbehandling uppnås en mer homogen ljudspridning och förbättrad impulssvarskontroll.Vad är ART?
ART är ett avancerat tillägg till Dirac Live-sviten som utnyttjar hela ditt högtalarsystem i samverkan för att aktivt reducera rumsresonanser och dramatiskt förbättra basens klarhet och definition. Till skillnad från traditionella metoder som främst fokuserar på att korrigera frekvensgången vid specifika punkter, kontrollerar ART aktivt ljudfältet i hela lyssningsområdet – särskilt i det utmanande lågfrekvensområdet. Det erbjuder en prestandanivå som tidigare endast var möjlig genom omfattande, och ofta opraktisk, fysisk akustikbehandling eller strikt högtalarplacering.
Teknologin bakom
MIMO och högtalarsamverkanKärnan i ART är den patenterade MIMO-teknologin (Multiple-Input Multiple-Output). Denna koordinerar alla högtalare (minst två) och rummet självt som ett enda, enhetligt akustiskt system. ART möjliggör akustiskt samarbete mellan högtalarna, där styrkorna hos en högtalare används för att kompensera svagheter hos en annan – eller för att motverka problematiska rumsinteraktioner.
Ljudfältskontroll
Istället för att enbart korrigera responsen vid mikrofonpositionerna, kontrollerar ART aktivt ljudfältet i hela lyssningsområdet. Det använder “stödhögtalare” (subwoofers eller andra högtalare som spelar under 150 Hz) för att komplettera “huvudhögtalare” och motverka oönskade rumseffekter som resonanser och reflektioner.
Frekvensfokus
ART riktar in sig specifikt på frekvenser under 150 Hz. Det är här rumsmoder – även kallade stående vågor – är som mest framträdande och skadliga för basåtergivningen, vilket leder till ojämnheter och lång efterklang. Ovanför 150 Hz tar standard Dirac Live Room Correction (högtalarvis impulssvarskorrigering) över.
Fasjustering och impulssvar
Sofistikerade algoritmer optimerar fasförhållandet mellan alla högtalare. Denna samverkan minimerar aktivt rumsinducerade resonanser och förbättrar impulssvaret i hela lyssningsområdet, vilket ger ett klarare och mer slagkraftigt ljud. ART syftar till att kraftigt reducera sena reflektioner och efterklang i basområdet.
Vad gör ART unikt?
Minskad rumsresonans och efterklangKortar uppmätt basavklingningstid och eliminerar grumlig, utdragen bas.
Tajtare och renare bas
Levererar slagkraftig, exakt lågfrekvensåtergivning.
Utökat jämnt lyssningsområde
Minimerar variationer mellan olika lyssningspositioner och ger högre konsekvens än traditionell rumskorrigering.
Optimerad högtalaranvändning
Varje högtalare bidrar aktivt (20–150 Hz) – antingen med eget innehåll eller genom att stötta andra för att skapa det optimala ljudfältet.
Flexibel placering
Fungerar effektivt även med asymmetriska högtalaruppställningar, utan de strikta krav som passiva behandlingar eller specifika array-tekniker ofta kräver.
Systemkrav för ART
- En ART-certifierad AVR eller enhet med ART-certifierad DSP.- En Dirac Live-licens med ART-tillägg.
- Om subwoofers används: en Dirac Live Bass Control (DLBC)-licens krävs.
- Dirac Live desktop-applikation (Windows/Mac) för kalibrering.
- En omnidirektionell mätmikrofon.
ART jämfört med andra teknologier
ART vs. Room Correction (RC)RC korrigerar frekvens och impulssvar för varje högtalare individuellt, och jämnar ut över det uppmätta området. ART går längre genom att använda MIMO för att aktivt kontrollera ljudfältet med alla högtalare, vilket ger betydligt bättre konsistens mellan sittplatserna.
ART vs. Bass Control (BC)
BC fokuserar på subwooferhantering, integration med huvudhögtalare och jämn basåtergivning. ART tar nästa steg och använder alla tillgängliga högtalare för att kontrollera resonanser och avklingningstider, med större precision över rummet.
ART vs. passiv akustikbehandling
ART använder högtalarna själva för att kontrollera lågfrekvensresonanser (?150 Hz) – något som annars kan vara dyrt eller opraktiskt med passiva lösningar. Kombinationen av båda kan i vissa fall ge bästa resultat.
ART vs. andra digitala metoder
Till skillnad från andra DSP-lösningar bygger ART på MIMO, där både subwoofers och vanliga högtalare (under 150 Hz) arbetar tillsammans. Detta gör tekniken flexibel även vid asymmetriska högtalaruppställningar, till skillnad från metoder som kräver symmetriska arrays eller strikt standardiserad placering.