Köpvillkor

1. Köp

Beställningar kan göras online på Hembiobutiken.se och bekräftas av Hembiobutiken via e-post. Det går även utmärkt att besöka oss i Frölunda och Sundbyberg för att handla samt att ringa in sin beställning.

Beställningar gjorda av personer under 18 år kräver målsmans godkännande.

 

2. Priser

Alla priser som visas på Hembiobutiken.se är inklusive moms. Inga andra avgifter tillkommer.

Det pris som anges för en produkt när en beställning godkänns av kunden påverkas inte av eventuella framtida prisändringar. Det innebär tex att om Hembiobutiken tvingas höja priset på en produkt som ingår i en beställning så betalar kunden fortfarande det lägre priset som gällde vid beställningen.

Hembiobutiken bjuder alltid på det billigaste fraktalternativet!

Leverans sker i dagsläget med Posten, DHL och DSV och vilken som används beror på beställningens storlek. Kunden kan i de flesta fall välja det fraktalternativ som passar bäst och betala ett självkostnadspris om denne önskar ett annat alternativ än det billigaste. H Hembiobutiken har dock rätt att byta fraktsätt till ett sätt som kunden inte valt.

Hembiobutiken reserverar sig för felaktiga priser på sajten och i alla typer av marknadsföring.

 

3. Betalning

Enligt kapitel 2, 9 § i lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-200559-om-distansavtal-och-avtal-utanfor_sfs-2005-59: "Vid distansavtal som ingås på en webbplats är konsumenten bunden av en beställning som medför en betalningsförpliktelse endast om förpliktelsen har tydliggjorts före beställningen och konsumenten uttryckligen har påtagit sig förpliktelsen."

Hembiobutiken erbjuder flera olika alternativ för betalning av beställda produkter:

Avbetalning:

Tillsammans med Ecster kan vi erbjuda från 12 månaders räntefri avbetalning, upp till 36 månaders avbetalning med 7.95% ränta. De avgifter som tillkommer är en uppläggningsavgift från 295:- (beroende på antal månader) samt en aviavgift på 29:- per inbetalning. Den första månaden är betalningsfri och för att ansöka om kredit måste man ha en årsinkomst på minst 120.000:- och det får inte finnas några registrerade betalningsanmärkningar.
OBS: Produkterna i beställningen reserveras inte i vårt system förrän Ecster godkänt krediten.

Förskott

Kunden mottager bekräftelse från oss samt instruktioner om vilka konton betalningen ska sättas in på. När vi mottagit bekräftelse på betalningen sker utleverans av beställda produkter.
OBS: Produkterna i beställningen reserveras inte i vårt system förrän betalningen är mottagen på vårt konto.

Klarna Faktura:

Vi erbjuder tjänsten Klarna Faktura tillsammans med Klarna för 35:- och du kan läsa aktuella villkor här:
Köpvillkor Klarna Faktura...

Klarna Delbetalning

Vi erbjuder tjänsten Delbetalning tillsammans med Klarna och du kan läsa aktuella villkor här:
Villkor för Klarna Delbetalning...
Allmänna kontovillkor för Klarna...

Kontokort:

Vi erbjuder i samarbete med PayEx betalning med svenska kontokort från VISA och Mastercard. Pengarna reserveras direkt och debiteras 1-2 dagar efter beställningen.
Vi sparar inga uppgifter om kundens kontokort av säkerhetsskäl och alla kommunikation är krypterad med SSL (HTTPS).
Här kan du läsa mer om tekniken bakom kortbetalningar på Hembiobutiken.se
PayEx uppfyller kraven för PCI DSS.

Alla produkter ägs av Hembiobutiken Sverige AB tills full betalning är erlagd.

Hembiobutiken samarbetar enbart med företag som uppfyller alla säkerhetskrav och certifieringar som respektive betalningstyp kräver, tex PCI DSS för kortbetalningar (PayEx).

 

4. Leveranstid

Vid varje produkt på Hembiobutiken.se visas en uppskattning på hur många dagar produkten tar att leverera. Observera att detta är en uppskattning och att avvikelser kan förekomma.

Produkter som vi lagerför skickas normalt samma dag som beställning godkänts av Hembiobutiken (beviljat köp mot faktura eller mottagande av förskottsbetalning). Beroende på vilken dag i veckan beställning är klar för leverans kan frakttiden variera mellan 2 och 5 dagar. Har du fått ett email från oss med information om försändelsen men utebliven leverans av den samma så kontakta i första hand det fraktbolag som varorna är skickade med för ytterligare information kring din leverans.

 

5. Leverans

Hembiobutiken anlitar bland annat Posten (PostNord) DHL och DSV Transport för leveranser. Kunden kan i de flesta fall välja själv vilket fraktalternativ som passar bäst. De olika alternativen samt dess priser (ett alternativ är alltid gratis!) visas i kassan innan köpet godkänns av kunden.

Med Posten Mypack levereras mindre paket som till exempel blu-ray-spelare, förstärkare och mindre högtalarpaket (mindre än ca 20 Kg).

Med DSV levereras de paket som är för stora för att levereras med Postens pakettjänster. Till exempel större högtalarsystem eller stora beställningar med flera produkter som ger en hög total vikt (mer än ca 20 Kg). Leverans sker till den angivna leveransadressen på dagtid (9:00 - 16:00).
Om du inte är hemma när transportören skall leverera körs godset tillbaka till din närmsta DSV-terminal. Du kan sedan kontakta DSV för att lösa leveransen eller om du själv vill hämta upp hos dem. Du hittar info om DSV adresser här: DSV styckegods (PDF). DSV Aviserar privatpersoner innan leverans.

I DSVs tjänst ingår framkörning till porten i hus med lägenheter och till tomtgräns för de som bor i villa, radhus etc. Behöver du hjälp med uppbärning av varorna så kontakta oss för bokning av den extratjänsten (medför extra kostnad).

Synliga fraktskador skall anmälas direkt på fraktsedeln vid mottagandet av varan.

Dolda fraktskador anmäls inom 5 dagar till Hembiobutiken:
1. Skapa ett ärende här.
2. Skicka bilder på produkt och emballage till support@hembiobutiken.se märkt med det ärendenumret ni fick.

 

6. Garantier

Från och med 2010-04-26 ger Hembiobutiken dig som kund 3 års garanti från faktura/kontantnotedatum på alla normala lagervaror som ingår i vårt sortiment på www.hembiobutiken.se och som inte är med på listan över undantag nedan. Med garanti menas den gängse betydelsen av garanti och gäller som minst de rättigheter du har som kund enligt svensk lag. Garantin gäller ursprungsfel som uppstår vid normalt användande och skötsel enligt tillverkarens manual. I händelse av fel på varan som innefattas av garantin har Hembiobutiken enligt lag rätt att reparera varan för samma fel upp till tre gånger och därefter erbjuda kund ny vara med motsvarande prestanda, prisavdrag eller hävande av köp. Om köparen har haft nytta av varan har säljaren rätt att göra ett avdrag för detta. Mer information kring lagreglering kring garantier finns på Konsumentverket.se.

För projektorer gäller dessutom vår lamp- och pixelgaranti och för TV-apparater vår pixelgaranti.
Läs mer om vårt unika Trygghetspaket.

Den 3 åriga garantin gäller EJ för:
- Hörlurar (tillverkarens garanti gäller)
- Datorer/Nätverk (tillverkarens garanti gäller)
- Mediaspelare (tillverkarens garanti gäller)
- Projektorlampor (tillverkarens garanti gäller)
- Spelkonsoler (tillverkarens garanti gäller)
- Tillbehör, tex fjärrkontroller (tillverkarens garanti gäller)
- Media (filmer, skivor etc)
- Multirum (tillverkarens garanti gäller)
- Lagringsmedia och andra förbrukningsvaror
- Monteringsprodukter, tejp, buntband och dylikt
- Rengöringsprodukter, tex skärmrengöring
- Batterier, färg osv
- Varor som säljs som demo eller servade produkter (1 års garanti gäller)
- Specialbeställningar utanför ordinarie sortiment (1 års garanti gäller om inget annat överenskommet)
- Produkter med förväntad livslängd under 3 år eller bäst före-datum understigande 3 år
- Hårddiskar och datorminnen

Den utökade garantin (3 år eller mer) gäller enbart den ursprunglige kunden om denne är privatperson. Vid eventuell vidareförsäljning av varan eller om kund är ett företag är det istället tillverkarens egna garantier som gäller.

En plasma-TV kan slitas ojämnt om en bild är konstant under en längre tid. Därför bör den till exempel inte användas som monitor till datorn eller till väldigt långa sessioner där samma kanallogotype visas. Använd skärmsläckare och variera vilken källa som används för att minimera risken. Om TV:n fått inbränning som skett av oaktsamhet går det inte under garantin.

Mjukvara i form av program och appar kan komma att förändras före och efter köp av tex TV-apparater, mediaspelare och Blu-Ray spelare. Hembiobutiken lämnar ingen form av garanti för tillgänglighet eller funktionalitet av mjukvara från produkttillverkarna eller andra leverantörer.

 

7. Service

Hembiobutikens garantiservice sköts av respektive tillverkares serviceverkstad. Kontakta oss om du vill ha information om serviceverkstäderna.

 

8. Ångerrätt

Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler säger följande:

Kapitel 2: "12 § Konsumenten får utöva sin ångerrätt endast om den vara som han eller hon har tagit emot hålls i väsentligen oförändrat skick. Detta gäller dock inte om varan har förstörts eller förändrats på grund av någon åtgärd som har varit nödvändig för att undersöka den eller på grund av någon omständighet som inte kan hänföras till konsumenten."

Enligt kapitel 2, "15 §, andra stycketska konsumenten ersätta näringsidkaren (Hembiobutiken) för "en varas värdeminskning i den mån den beror på att konsumenten hanterat varan i större omfattning än som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion..."

Kapitel 2, "5 § Avser distansavtalet en vara som skall tillverkas eller väsentligt ändras efter konsumentens särskilda önskemål eller som annars skall få en tydlig personlig prägel, får konsumenten och näringsidkaren skriftligen avtala att det inte skall finnas någon ångerrätt."
Vi köp av produkt enligt paragraf 5 ovan kommer Hembiobutiken att kontakta kunden för ett skriftligt avtal.

Ångerrätten gäller inte produkter som av hygien- eller hälsoskäl inte kan återlämnas då förpackningen är bruten, tex in-ear hörlurar (kapitel 2, 11 §, femte stycket). Ångerrätt gäller inte heller produkter som specialtillverkas eller anpassas åt kund, exempelvis projektordukar av märket Euroscreen och kablar som kapats, eller förseglade ljud- eller bildupptagningar (CD, DVD, Blu-Ray etc) där förseglingen brutits.

För produkter som inte returneras i sitt ursprungliga skick kommer Hembiobutiken att debitera kunden de kostnader Hembiobutiken lider för att återställa produkten.

Fraktkostnaden för att skicka tillbaks produkten till Hembiobutiken står kunden för. Om produkten har betalats av kunden måste Hembiobutiken betala tillbaka summan inom 30 dagar efter det att produkten mottagits av Hembiobutiken.

Länk till lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Rubriken-upphor-att-galla-U2_sfs-2005-59/.

Hembiobutiken lämnar öppet köp i 30 dagar på oöppnade produkter. Kunden står själv för eventuell returfrakt.
Öppet köp gäller ej produkter som specialtillverkas eller anpassas åt kund, exempelvis projektordukar av märket Euroscreen och kablar som kapats. Öppet köp gäller heller inte för abonnemangsknutna produkter.

För att förenkla ditt utnyttjande av ångerrätten så rekommenderar vi att du tar kontakt med Hembiobutiken enligt anvisningarna nedan (9. Reklamation/Fel på produkt).

 

9. Reklamation/Fel på produkt

Vid alla typer av reklamationer förenklas ärendet om Hembiobutiken kontaktas innan någon produkt skickas av kunden.

Vid en reklamation ska produkten helst packas i originalförpackningen.
Hembiobutiken tar inget ansvar för produkter som emballerats undermåligt av kunden.

Kontakt tas via detta formulär och kunden kommer då att mottaga instruktioner för hur produkten ska skickas. Om formuläret av någon anledning inte kan användas kontaktar du Hembiobutiken på något av följande vis:
Mail: retur@hembiobutiken.se
Telefon: 031-456 000

Hembiobutiken löser inte ut returnerade produkter som medför några kostnader för Hembiobutiken (om produkten t.ex. skickats mot postförskott). Vid fel på produkt står Hembiobutiken för frakten från kund till serviceverkstad eller Hembiobutiken (vi skickar fraktsedlar).

Dukar som rullas ut och in i en kassett, dvs alla utom ramspända, kan med tiden bli vågiga. Enda sättet att undvika det är att köpa en ramspänd duk. Har din duk blivit vågig kan du prova att dra åt sidorna längst ner på duken så kan det bli bättre. Vågig duk är ingen anledning till reklamation.

De TV-apparater som använder bakgrundsbelysning som ljuskälla kan på grund av dess konstruktion släppa igenom ljus lite ojämnt på panelen. Svärtan kan då bli lite gråaktig. Det är inget fel på TV:n och kan oftast justeras genom TV:ns inställningar till att minimeras till ett acceptabelt resultat. Är man väldigt känslig för detta fenomen bör man välja till exempel en OLED-TV istället för LCD.

Hembiobutiken följer Allmänna reklamationsnämndens beslut.

Länk till EU:s gemensamma tvistlösningssida.

 

10. Produktinformation

Den produktinformation som anges vid varje produkt baseras på offentlig information från tillverkaren eller distributören. Informationen kan när som helst ändras av tillverkaren utan att Hembiobutiken meddelas. Hembiobutiken försöker alltid hålla produktinformationen uppdaterad men kan inte på något sätt ansvara för att den är korrekt. Är du osäker på något om produkten så kontakta i första hand tillverkaren och i andra hand Hembiobutiken.

De omdömen som finns i produktexterna är antingen tillverkarens, testarens eller Hembiobutikens. Dessa omdömen är subjektiva och det är inte säkert att köparen kommer att tycka likadant. Omdömena kan inte användas som ett argument för att häva ett köp.

Alla produkter och tjänster som Hembiobutiken säljer är avsedda att användas i Sverige. Eventuella undantag från detta anges i respektive produkttext.

 

11. Personuppgifter

Hembiobutiken sparar enbart personuppgifter som behövs för att kunna levererar och ge support på de produkter som ingår i en beställning. Kontokortsnummer sparas inte av Hembiobutiken.

Alla uppgifter sparas i en lösenordsskyddad databas och i kassan är all kommunikation mellan kund, Hembiobutiken och betaltjänster krypterad med SSL (HTTPS).

Som kund till Hembiobutiken har du rätt att få ta del av de personuppgifter vi har sparade om just dig, få dem ändrade och raderade.

Hembiobutiken säljer inte någon typ av kundinformation till utomstående.