Din kundvagn är tom

Våra första intryck av Sonys nya laserprojektorer, VPL-XW5000ES och XW-7000ES

bild till Våra första intryck av Sonys nya laserprojektorer, VPL-XW5000ES och XW-7000ES

Besök hos Sony i Weybridge och ett första intryck av laserprojektorerna VPL-XW5000ES och VPL-XW7000ES.

Premiärvisning av de nya laserprojektorerna VPL-XW5000ES och VPL-XW7000ES

Det har varit mycket hysch-hysch i branschen de senaste veckorna då det har spridits att Sony ska släppa två nya laserbaserade projektorer och att de ska vara något alldeles extra. Sony har dock inte velat att någon information ska läcka ut innan lanseringen 26 april 2022.

Vi fick inbjudan att åka till Sonys huvudkontor i Weybridge som ligger i utkanten av London. Det var länge sedan Sony eller någon annan tillverkare slog på stora trumman och bjöd in på detta sättet så vi anade att det skulle bli något speciellt. Resan med flyg till Heathrow gick utmärkt men det kändes lite underligt att nästan ingen hade ansiktsmask. Tydligen så finns inte heller Covid i Storbritannien längre.

Väl inne i den pampiga Sony byggnaden möttes vi av Adam och Chris som höll i presentationen för Sony distributörer och handlare från hela Europa. Den muntliga presentationen och genomgången av alla specifikationer hölls på en enorm LED display som var närmre fem meter bred och tre meter hög. Det är absolut den största ”TV” som jag har sett med mina egna ögon och Chris berättade att de även använde denna för bakgrundsmiljöer vid filmproduktion av bland annat Disneys The Mandalorian. Betydligt enklare än att åka till ut till öknen för att spela in. Hemligheten är hundratals mindre LED block som sätts ihop till en större display och på så sätt så sätt kan man bygga den hur stor som helst.



Kort sammanfattning av projektorerna

För att sammanfatta godbitarna från presentationen så har Sony mer eller mindre skapat en helt ny plattform. Världens minsta äkta 4K 0.61-tums SXRD panel, X1 Ultimate for Projectors processorn och en helt ny optik ligger till grund för den nya tekniken. Mycket fokus ligger på HDR (High Dynamic Range) då nästan allt 4K material ligger lagrat med det. Den nya processorn, som tidigare varit exklusiv för Sonys flaggskeppsprojektor VPL-GTZ380, ska vara tre gånger så snabb som tidigare generationer och kunna behandla enskilda objekt i realtid. Detta i kombination med en mycket högre ljusstyrka gör i alla fall mig förväntansfull inför att få se projektorerna på riktigt.



Nu till det roliga, upplevelsen av projektorerna

Sony har satt upp ett provisoriskt demorum med delvis vitt tak där de har ställt upp båda projektorerna VPL-XW5000ES och VPL-XW7000ES. Kanske inte den perfekta biogrottan, men för vår del är det nästan bara bra då vi kan se hur bilden ser ut i ljusare miljö men ändå så mörkt att vi kan se svartnivåer. Äntligen så får vi känna och klämma lite på projektorerna.

Det första som jag slås av är hur liten VPL-XW5000ES är mot tidigare modeller av VW serien. Sony har åstadkommit detta genom en mindre optik som delvis är hämtad från HW serien men som ska kunna visa 4K helt utan att man kan se några pixlar alls. Den nya mindre SXRD panelen behöver inte lika stor optik vilket är logiskt när man tänker på det. Det andra som slår mig är hur tysta de är. Båda projektorerna står bredvid varandra och jag tänker knappt på ljudnivån alls. Detta är något som jag tror kommer att tilltala många.



Vi börjar med att kika på den mindre modellen VPL-XW5000ES som står mot en 120 tums ALR duk. Vi kollar igenom olika material på HDR och vi ser att det här är något helt annat än tidigare. Speciellt objekt i mörka partier syns nu tydligt och färger ser mycket naturliga ut. Här verkar finnas en hel del ljusstyrka och färgerna är klarare och varmare utan att kännas onaturliga. Bilden är skarp över hela duken och man kan inte tro att optiken är mindre än tidigare modeller.



En annan sak som jag tidigare har oroat mig för är bottensvärta och ljusgenomsläpp. Med laser phosphor ljuskällan har vi sett på vissa märken att svärtan kan upplevas blåaktig eller annan färg men här ser vi ingenting av det. Jag skulle säga att svärtan till och med är något bättre på VPL-XW5000ES än hos lampbaserade modeller i samma prisklass eller dyrare, projektorn kommer med andra ord fungera lika bra i en biogrotta som ett vardagsrum.

Vi leker lite med HDR-reglagen i menyn för att bättre förstå vad de gör och hur de påverkar bilden. Sony har gjort det mycket enkelt att göra inställningar för att passa rum och duk. Det som i bildmenyn kallas Contrast (HDR) styr snittpixelljusstyrkan. Lägre nivå ger en generellt sett mörkare bild och högre nivå en ljusare. Grundinställningarna på projektorn är så pass bra att detta, och laserns ljusnivå, är egentligen det enda reglage man behöver använda om man inte är en mer avancerad användare. Man kan ha ett bildläge för dag och ett för kväll om man har olika ljusförhållanden i rummet vid olika tidpunkter och det är enkelt att växla med snabbknappar på fjärrkontrollen. Vill man så kan man ställa in graden av tone mapping (DTM) med HDR Enhancer. En lägre nivå kommer att lämna lite mer detaljer men mindre ljus och en högre nivå kommer att ge mer ljus i HDR-objekt. Som grundinställning är den på medium vilket ser mycket bra ut.

Vi vänder oss om och ser på storebror VPL-XW7000ES som projicerar på en fyra meter bred slät vit duk. För er som har sett det så vet ni att det krävs enormt mycket ljusstyrka och dynamiskt omfång för att visa HDR på en så stor duk. Vi börjar med att se på ett klipp från filmen Gemini Man med Will Smith. Kanske inte så politiskt korrekt efter Oscarsgalan, men den är en av de få filmer som är lagrade i 60 bilder per sekund istället för 24 eller 30 bilder. Här blir vi fullkomligt bortblåsta, bilden är så stor och skarp att det känns som om man ser allting genom ett fönster. Jag funderar på hur de får ut så mycket ljus ur denna projektorn och inte ens i HDR finns det något att klaga på, även med så stor bild. Vi ser på flera videoklipp och även mörkare scener ser mycket bra ut. Sony vill visa HDR mer som det är tänkt att visas och med mindre konvertering mot SDR.



En fördel är att menyreglagen på de nya modellerna är nästan identiska. Innan så har Sony haft olika mjukvarureglage beroende på modell och prislapp. VPL-XW5000 saknar linsminne och motoriserad optik vilket VPL-XW7000ES har, så den mindre modellen passar sämre till Cinemascope dukar där man vill kunna växla mellan olika zoominställnngar. VPL-XW7000ES har även en större och finare optik som Sony kallar Advanced Crisp-Focused (ACF) Lens vilken ger en riktig krispig och bra skärpa. Vi vänder på VPL-XW5000ES projektorn mot den fyra meter breda duken och den gör verkligen heller inte bort sig varken ljus eller skärpemässigt.

Båda projektorerna ger en ”vill ha” känsla och Sony har tagit ett stort steg framåt med dessa modellerna. Prislappen är inte låg men betydligt lägre än vad vi har sett innan för denna prestanda, speciellt den mindre VPL-XW5000ES.

För att läsa mer om och beställa någon av de nya projektorerna följer du länkarna här nedanför.




Har du frågor eller funderingar om de nya projektorerna, tveka inte att kontakta oss på formuläret nedan.