Din kundvagn är tom

E-handel är ett hantverk

bild till E-handel är ett hantverk

Under Coronapandemin har e-handeln inom flera branscher fullkomligt exploderat och det gäller även hemelektronik. För Hembiobutiken har våren och sommaren varit en utmaning då man jobbat hårt för att balansera bemanning med ett ökat flöde och samtidigt behålla sin höga kundnöjdhet. Erik Welin jobbar med produktpresentationer på webben, orderhantering och supportfrågor hos Hembiobutiken. Hans arbetsdag består av detektivarbete, teknisk konsultation och inte minst hederligt hantverk i digitalt format.

Hos Hembiobutiken sker en stor del av försäljningen via webbutiken och hela verksamheten startade faktiskt som en webbhandel 2001. Filosofin har varit att kunna erbjuda samma goda service och trygghet man normalt känner i en fysisk butik och kundnöjdheten kan bland annat mätas i att man blivit utnämnd till Årets E-handlare över tio gånger sedan starten. Men vad gör man när det knakar i fogarna hos leverantörerna och distributörerna saknar lastbilschaufförer?

- Jag tror att jag talar för alla när jag säger att vi blev lite tagna på sängen av Covid 19. Ingen kunde riktigt förutse vad som skulle hända och många blev förvånade över hur folk reagerade. Först blev det rusning på toalettpapper och pasta. När det hade lagt sig skulle alla bygga altan och jobba hemifrån. Och när man jobbar hemifrån ser man över elektroniken och vår bransch fick en skjuts framåt.

- I vårt fall har mycket handlat om att trots ökat tryck och mindre bemanning försöka hålla kvar vår kundnöjdhet på den höga nivån. Och det blir en utmaning när leverantörernas produktnyheter försenas på grund av pandemin och logistiken inte flyter lika smidigt som man är van vid. Leveransen är den sista länken för en bra upplevelse och det är något man själv inte styr över. Det är inte kul för någon när den nya TV:n som skulle levererats på två dagar tar två veckor, berättar Erik Welin.



Helt ok trots allt

Erik bedömer att Hembiobutiken klarat pandemin bra och att många kunder visat stor förståelse för hur läget ser ut både i Sverige och världen. För honom personligen har det inneburit fler timmar i telefonen och mer detektivarbete för att lokalisera var kedjan brustit.

- Många skäller på Postnord, med all rätt. Men hos oss har de klarat krisen riktigt bra. Vi har haft större problem med fraktföretag som sköter leveranserna av våra mer skrymmande grejer. Då blir det mer handpåläggning för mig och mina kolleger. Men jag märker att våra kunder litar på oss och att de ser oss som en stabil aktör. När man får chansen att förklara vad som gått fel visar de flesta förstående och man inser att vi lever i ganska extraordinära tider. Och det kanske kommer att pågå under längre tid än vad vi först trodde. Nu ser vi dock att saker börjar ordna upp sig, fraktföretagen har bättre kapacitet och ett mer normalläge med snabba leveranser är tillbaka.

Nyckeln till framgång

Som en av de tidiga entreprenörerna inom webbhandel för hemelektronik har Hembiobutikens sortiment och erbjudande växt organiskt. Utöver servicekänslan och det aningen nördiga intresset för produkterna har även själva hantverket varit en framgångsfaktor. Dels handlar det om att ha örat mot rälsen för att tidigt få reda på vad som är på gång. Dels handlar det om att vara selektiv med vad man köper in och verkligen stå för sina varumärken. Men mycket ligger även i själva presentationen och det blir allt viktigare då man i återförsäljarledet får allt mindre besök av tillverkarna vars produkter man säljer.

- Vi har aldrig jobbat med cut and paste-texter när vi lägger upp nya produkter i e-butiken. Självklart får vi specifikationer från leverantörerna, men det blir lätt fackhandelsmässigt med fikonspråk. Därför gör vi alltid vår egen analys för att lyfta fram det vi tror är viktigt för vår kund. Hittills har vi träffat rätt och det beror nog på att vi är ganska lika våra kunder. Vi är alla entusiaster och tickar ungefär likadant.

Golf och öl en ventil

Livet handlar dock inte bara om att svara på frågor och scanna marknaden. Erik har en fritid också som han gärna spenderar med sambon Caroline och snart tolvårige sonen Philip. Dessutom ses han i
pandemitider, tillsammans med ganska många andra, på golfbanan. Och när klubborna åkt in i garderoben njuter han gärna av en annan hantverksprodukt: Öl.

- Jag är tillbaka i golfskorna efter åtta år i träda och det känns fantastiskt. Ligger idag på 8 i handicap och som bäst hade jag 5. Under småbarnsåren får man prioritera om lite, men nu börjar det bli lite bättre med egentid. Trist bara att alla andra också spelar golf nu, så det är tuffare att få speltid.
När det kommer till öl gillar jag riktig hantverksöl och jag tycker att det är roligt med småpartier. Är särskilt förtjust i Stigbergets Bryggeri. Som så många andra ölintresserade vill man ju gärna prova så många olika öl och helst inte dricka samma öl två gånger. Fast man återkommer ju ofta till sina favoriter, avslutar Erik Welin med ett skratt.