16-kanals 9.1.6 diskret Dolby Atmos och DTS:X processor
Emotiva XMC-2 bygger på teknik hämtad från flaggskeppsprocessorn RMC-1. Tanken med XMC-2 är att erbjuda absolut högsta möjliga ljudkvalitet men till en lägre prispunkt än referensen RMC-1. Processorn kan, precis som den större maskinen, hantera hela 16-kanaler. För att kunna nå denna lägre prispunkt har man skalat ner på bland annat D/A-omvandlarna. Samtliga utgångar är fullt balanserade och varje kanal har sin egna DAC där front- och centerkanalen opererar i en fullt balanserad mono-konstruktion med DAC från AKM för bästa möjliga ljudkvalitet och signalseparation. De övriga kanalerna för surround och Atmos använder sig av en dedikerad stereo-DAC.
Invändigt hittar vi massor av fina kretsar, exempelvis sitter det en hårdvarubaserad asynkronisk sample rate omvandlare (ASRC) mellan DSP-kretsarna för att få ut ett så lågt jitter som möjligt. DSP´n från Sharc™ jobbar i 450MHz i Dual-Core och hela plattformen bygger på Emotiva´s egna Linux-baserade operativsystem. XMC-2 är helt enkelt en prestandamaskin utöver det vanliga och en mycket efterlängtad produkt bland många film-entusiaster som söker efter en tillförlitlig hjärna till anläggningen!
Ingångar och anslutningar
Utöver de balanserade utgångarna så finns även ett flertal digitala ingångar i form av både optisk/coaxial samt AES/EBU. Vi hittar även en asynkron USB-B ingång som klarar högupplösta ljudformat som exempelvis DSD om man vill koppla in en dator. På fronten hittar vi ett 3.5 mm hörlursuttag, samt en 3.5 mm Aux-ingång och USB. Har man flera slutsteg eller källor med trigger-funktion så finns det totalt 4st trigger-utgångar till hands samt både in och ut via 3.5 mm IR.
Kalibrering i världsklass
För att ljudet ska bli så korrekt som möjligt så har Emotiva valt att använda den välkända Dirac-Live kalibreringen, där det ingår en mätmikrofon av högre klass. Dirac-Live till XMC-2 kommer släppas senare. För den som har lite mer ess i rockärmen så kan man själv kalibrera manuellt, där 11-bands Parametrisk EQ per kanal finns tillhands. Utöver PEQ så kan man även lägga in dubbla presets per kanal, om man vill labba lite själv med frekvenskurvorna. XMC-2 klarar även att individuellt kalibrera upp till 3st subwoofers via Bass-Management beroende på konfiguration.
HDMI 2.0b med HDCP 2.2
Emotiva XMC-2 har HDMI-standarden 2.0b, klarar full bandbredd (18Gbit) på samtliga HDMI-ingångar med stöd för 4K/60Hz 12-bit med full Chroma-Sub-Sampling (4:4:4) samt HDR-format som HDR10 och Dolby Vision. Emotiva har valt Panasonics HDMI-kort för en snabbare switchning av källor där handskakningar sker mycket snabbt.
Tydlig OLED-display för lättare navigering och översikt
Via den tydliga OLED-displayen i fronten som utöver ger ett mycket stilrent och sobert intryck möjliggör enklare navigering samt översikt på vad man både plockar in samt skickar ut.
Dolby Atmos - Objektbaserat ljudDolby Atmos är ett tredimensionellt (även kallat "immersive sound") och objektbaserat ljudformat. Med hjälp av höjd-,längd- och breddkordinater där metadata jobbar för att få fram en helt ny inlevelse till film med hjälp av atmos-högtalare blir upplevelsen tredimensionell. Atmos har stöd för upp till hela 64 högtalare beroende på processor/förstärkare, men det mer vanliga är att köra en "7.1.2" eller "7.1.4" konfiguration där sista siffran indikerar antalet Atmos-kanaler.
DTS:X - Utvecklat utav DTS Inc.Tanken med DTS:X är att vara en motpol till det omtalade Atmos-formatet från Dolby.
Precis som Dolby Atmos är DTS:X ett tredimensionellt (även kallat ”immersive sound”) och objektbaserat ljudformat. Det betyder att ljudeffekterna placeras med hjälp av höjd-, längd- och breddkoordinater som ingår i ljudet som metadata. Förstärkaren använder denna information för att placera ut varje ljudeffekt på rätt ställe i hembion.
Mervärden på den större referensprocessorn
Emotiva RMC-1
- Större kabinett för bättre kylning
- AKM AK4490 Dual Mono DAC på samtliga 16-kanaler
- 3 kortplatser för expansionsmoduler
- Dubbla OLED-displayer för bättre översikt
Dolby AtmosDolby Atmos är ett tredimensionellt (även kallat "immersive sound") och objektbaserat ljudformat. Med hjälp av höjd-,längd- och breddkordinater där metadata jobbar för att få fram en helt ny inlevelse till film med hjälp av atmos-högtalare blir upplevelsen tredimensionell. Atmos har stöd för upp till hela 64 högtalare beroende på processor/förstärkare, men det mer vanliga är att köra en "7.1.2" eller "7.1.4" konfiguration där sista siffran indikerar antalet Atmos-kanaler.
DTS:XTanken med DTS:X är att vara en motpol till det omtalade Atmos-formatet från Dolby.
Precis som Dolby Atmos är DTS:X ett tredimensionellt (även kallat ”immersive sound”) och objektbaserat ljudformat. Det betyder att ljudeffekterna placeras med hjälp av höjd-, längd- och breddkoordinater som ingår i ljudet som metadata. Förstärkaren använder denna information för att placera ut varje ljudeffekt på rätt ställe i hembion.